Friday, November 24, 2017

Orang Gemuk Badan Berbau


Setiap manusia mempunyai kelenjar keringat atau lebih dikenali sebagai peluh. Keringat atau peluh dihasilkan oleh dua kelenjar penting dalam tubuh manusia iaitu kalenjar accrine dan kelenjar apokrin.

Kelenjar accrine yang bertugas untuk menghasilkan keringat bening dan tidak berbau yang dikeluarkan sejak bayi. Kelenjar accrine ini umumnya berada di tangan, punggung serta dahi.

Kelenjar accrine ini mengeluarkan cairan yang banyak mengandungi air dan tidak berbau. Kelenjar accrine ini memiliki kandungan asam lemak yang penuh dengan cairan lebih likat dan berminyak.

Bagi kelenjar apokrin pula, kelenjar ini letaknya lebih luas di dalam tubuh, terutama di bahagian tubuh yang memiliki perakaran rambut seperti ketiak, organ intim dan di dalam hidung.

Namun, kalenjar apokrin ini lebih banyak terdapat di bahagian ketiak yang memiliki pori-pori yang cukup besar untuk menghasilkan dan mengeluarkan keringat.

Kalenjar apokrin ini juga akan dihasilkan bersama bakteria yang berperanan dalam proses menghasilkan bau yang tidak sedap dan menyenangkan. Kelenjar apokrin akan aktif setelah seseorang individu mencapai akil baligh.

Masalah bau badan bermula apabila seseorang itu mencapai akil baligh. Namun individu memiliki tubuh badan lebih gempal atau gemuk, individu kuat berpeluh, dan individu yang suka mengambil diet berempah serta individu menghidap penyakit kronik seperti kencing manis atau gout lebih berisiko tinggi mendapat masalah badan berbau.

Umumnya keringat atau peluh tidak berbau. Namun, jika melekat di permukaan kulit selama beberapa jam dapat menimbulkan masalah bau badan. Bau badan juga dikenali sebagai bromhidrosis, osmidrosis atau ozochrotia.
Bau badan sebenarnya berlaku apabila bakteria yang terdapat pada permukaan kulit menguraikan protein yang terdapat pada lapisan kulit dan peluh kepada asid.
Hal ini kerana kegiatan bakteria-bakteria yang terdapat di permukaan kulit akan membiak dengan lebih cepat dan menyebabkan kandungan asid di dalam peluh bertambah dengan lebih cepat.

Punca utama
Keadaan asid yang tinggi di dalam peluh menjadi penyebab utama bau badan menjadi busuk. Dua jenis asid yang menjadi faktor penyebab bau badan kita menjadi busuk ialah asid propionik dan asid isovalerik.

Asid propionik ini banyak ditemui di dalam peluh dan ia berlaku akibat tindakan daripada bakteria jenis propioni bacteria.
Bakteria ini biasanya tinggal di dalam saluran kelenjar sebum yang terdapat pada permukaan epidermis dan dermis kulit. Asid propionik inilah yang menjadi faktor penyebab bau badan kita berbau seperti cuka.

Untuk anda yang mengalami masalah Bau Badan boleh cuba Effenzee Myracle Lotion.Effenzee Myracle mampu menyerap bau kurang senang.Bukan itu sahaja mampu menghilangkan STRESS mahupun berikan Ketenangan kepada anak yang AKTIF.

WhatApps:+601127870461

“Effenzee Myracle Serlahkan Keajaibanmu”

#IMEffenzee
#AgenDiperlukanSegera

No comments:

Post a Comment

Hilang Inci dengan CEPAT

Hanya sapu-sapu Effenzee Myracle hilang inci dengan cepat terus Grab losyen kurus sejuk untuk takut naik badan di hari raya nanti.  .  Makan...