Thursday, May 24, 2018

Masalah Sembelit Dan Cara Atasi


Apa Itu Sembelit
Sembelit bukanlah penyakit sebaliknya gejala yang mempunyai simptom- simptom berikut:
Kurang membuang air besar – kekerapan membuang air besar kurang daripada 3 kali seminggu 
Najis yang dihasilkan daripada pembuangan adalah keras Meneran semasa buang air besar. Pembuangan air besar hanya berjaya dilakukan dengan meneran sepenuh tenaga.
Rasa tidak puas walaupun selepas membuang air besar. Sanggup duduk lama di dalam tandas kerana berasa tidak puas membuang air besar.Perut kembung, kejang atau sakit tetapi sukar untuk najis keluar.

Punca sembelit
Sebelum mencari cara mengatasinya, punca berlaku sembelit harus diketahui. Antara punca sembelit ialah:
Kurangnya minum air - Kurang pengambilat serat Selalu menahan diri dari membuang air besar atau bertangguh-tangguh 
Kurang bersenam atau kurang pergerakan tubuh badan terutama warga tua
Sembelit yang berpunca dari perubahan hormon terutama sekali ketika mengandung. Perubahan hormon progestron yang tinggi ketika mengandung akan meregangkan otot-otot menyebabkan keadaan sembelit. Bukan itu sahaja, janin yang menekan bahagian usus juga akan menyebabkan sembelit
Otot-otot perut dan usus menjadi semakin lemah disebabkan peningkatan usia 
Ubat- ubatan tertentu
Bahaya dan komplikasi Sembelit
Sembelit yang berpanjangan dan serius mungkin boleh menyebabkan buasir yang disebabkan oleh menahan untuk membuang air besar atau anal fissures (koyakan pada kulit di sekeliling anus). Ia berlaku disebabkan oleh najis yang keras meregangkan otot sphincter. Kesannya, pendarahan rektum mungkin berlaku, di mana darah kelihatan di permukaan najis.
Kadang kala, regangan menyebabkan rektum terkeluar (terjatuh) dan ini boleh menjurus kepada pengeluaran mukus dari dubur. Rektum yang terkeluar dengan teruk dan kronik memerlukan pembedahan untuk menguatkan dan mengetatkan otot spinchcter dubur atau untuk membaiki lapisan yang terkeluar (terjatuh).
Cara Mengatasi Sembelit:
Pengambilan air yang mencukupi sekurang-kurngnya 3 liter sehari. Ramai yang terasa sukar untuk minum 3 liter air sehari. Cara mudah untuk minum air sebanyak tu, dengar signal tubuh dari badan anda. Apabila terasa harga, terus minum air. Dalam masa yang sama perhatikan warna air kencing anda. Jika ianya berwarna kekuningan, perbanyakkan minum air.Perbanyakkan makanan serat seperti bijirin, gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan. Kerap melakukan senaman bagi meningkatkan kadar metabolisme dan sekaligus melancarkan proses penghadaman.The most important is......jangan MALAS ke tandas ok.. :))

Anda juga boleh atasi sembelit dengan Losyen Kurus Sejuk Wangi Berkolagen.Selamat dan Lulus KKM
WhatApps:+601111983461

No comments:

Post a Comment

Hilang Inci dengan CEPAT

Hanya sapu-sapu Effenzee Myracle hilang inci dengan cepat terus Grab losyen kurus sejuk untuk takut naik badan di hari raya nanti.  .  Makan...